Service & contact Mijn Rechtshulpdossier

Mijn Rechtshulpdossier

Met ‘Mijn Rechtshulpdossier’ kunt u zelf in uw rechtshulpdossier kijken.
U heeft direct en veilig inzage in uw dossier. Het is mogelijk om documenten te delen en met uw rechtshulpverlener te communiceren.

Mijn Rechtshulpdossier is nog niet klaar voor gebruik in alle dossiers
We willen eerst goed weten of het werkt en hoe we hier het beste mee kunnen werken. Daarom kunnen we nu nog niet alle klanten via Mijn Rechtshulpdossier toegang geven tot hun dossier.

Als uw dossier mee kan doen, laat uw Rechtshulpverlener dit aan u weten
Als u akkoord gaat, krijgt u toegang tot Mijn Rechtshulpdossier.

Heeft u vragen over Mijn Rechtshulpdossier? 
Hieronder vindt u de vaak gestelde vragen over Mijn Rechtshulpdossier.

U kunt u ons ook bereiken via de contactgegevens onderaan de pagina.

  • 1. Wat kan ik met Mijn Rechtshulpdossier?

    ​Met Mijn Rechtshulpdossier kunt u in een persoonlijke, beschermde omgeving uw rechtsbijstand dossier 24 uur per dag inzien. Ook kunt u hier informatie en berichten uitwisselen met uw rechtshulpverlener.

    Let op: u heeft in Mijn Rechtshulpdossier geen inzage in uw verzekeringsgegevens. Voor het online wijzigen van uw verzekeringen, om uw schade te melden en een verhuizing door te geven kunt u terecht in Mijn Univé.​

  • 2. Waarom Mijn Rechtshulpdossier?

    Univé Rechtshulp wil haar klanten graag op een laagdrempelige manier toegang geven tot hun eigen rechtshulpdossier. Met een kleine groep klanten doen we hiermee nu de eerste ervaringen op. Straks kunnen alle klanten op deze plek de documenten uit hun dossier bekijken en eenvoudig zelf documenten aan hun dossier toevoegen. Er zullen steeds meer mogelijkheden voor een grotere groep beschikbaar komen.

  • 3. Wat kan ik zien in Mijn Rechtshulpdossier?

    In Mijn Rechtshulpdossier kunt u de documenten uit uw dossier zien. Dit kunnen uw eigen documenten zijn en de documenten die de rechtshulpverlener met u deelt. Ook ziet u daar de berichten van u en de rechtshulpverlener, telefoonnotities en e-mails.

  • 4. Wat is het verschil tussen Mijn Rechtshulpdossier en Mijn Univé?

    ​Zowel Mijn Rechtshulpdossier als Mijn Univé zijn persoonlijke, beveiligde omgevingen. Maar elk dient een eigen doel. Het grootste verschil:

    Via Mijn Rechtshulpdossier heeft u inzage in de zaak die u bij Univé Rechtshulp heeft gemeld. Deze link vindt u in Mijn Univé als daar door Univé Rechtshulp dossiers met u zijn gedeeld. De brieven en e-mails en relevante documenten zijn overzichtelijk geplaatst en u kunt ze op elk gewenst moment raadplegen. Ook kunt u zelf documenten toevoegen en op termijn reageren op vragen van de rechtshulpverlener. Alles wat dus betrekking heeft op de bewuste zaak. Mijn Rechtshulpdossier is een omgeving die enkel en alleen toegankelijk is voor u en voor uw rechtshulpverlener van Univé Rechtshulp. Andere medewerkers van Univé hebben daarin dus geen inzage.

    Via Mijn Univé krijgt u de gegevens van al uw Univé-verzekeringen te zien. Hier kunt u uw persoonlijke gegevens en verzekeringen wijzigen, online uw schade melden en uw correspondentie over de verzekeringen inzien. In Mijn Univé logt u in met uw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Uw zorgverzekering kunt u niet wijzigen in Mijn Univé; dit kan via Mijn Univé Zorg.

  • 5. Hoe meld ik me aan voor Mijn Rechtshulpdossier?

    Als u tot de pilotgroep behoort, heeft u hiervoor van ons een mail ontvangen. Daarna volgt u deze stappen:

    Stap 1 Mijn Univé-account maken (als u die nog niet heeft)
    Via Mijn Univé krijgt u de gegevens van uw Univé-verzekeringen te zien. Hier kunt u uw persoonlijke gegevens en verzekeringen wijzigen, online uw schade melden en uw correspondentie over de verzekeringen inzien. In Mijn Univé logt u in met uw e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord. Uw zorgverzekering kunt u niet wijzigen in Mijn Univé; dit kan via Mijn Univé Zorg.

    Stap 2 Uw rechtshulpverlener stuurt u een activeringslink
    Uw rechtshulpverlener stuurt u een activeringslink om deel te kunnen nemen aan “Mijn Rechtshulpdossier”.

    Stap 3 U activeert de link
    Alleen via deze activeringslink voor Mijn Univé kunt u toegang krijgen tot Mijn Rechtshulpdossier. U krijgt toegang tot Mijn Rechtshulpdossier nadat u via die link uw Mijn Univé account heeft geactiveerd.
    Ingewikkeld, maar we sturen u een activeringslink uit veiligheidsoverwegingen. We willen zeker weten dat wij met u te maken hebben.

    Stap 4 U heeft nu direct en veilig inzage in uw dossier via Mijn Rechtshulpdossier via Mijn Univé

  • 6. Ik zie niet al mijn zaken. Hoe kan dit?

    ​Alleen dossiers waarvoor wij u hebben uitgenodigd, zijn zichtbaar in Mijn Rechtshulpdossier. Per dossier beoordelen wij of deze te zien is in Mijn Rechtshulpdossier.

  • 7. Ik weet mijn inloggegevens niet meer van Mijn Univé

    Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé moet u uw inlognaam en wachtwoord invullen. Uw inlognaam is uw e-mailadres.​​ Als u uw wachtwoord bent vergeten dan klikt u op ‘ik ben mijn wachtwoord vergeten’. De rest wijst zich vanzelf.

  • 8. De link werkt niet

    Uit veiligheidsoverwegingen is de link een beperkt aantal dagen actief. Heeft u het Mijn Univé account niet tijdig bevestigd, dan kunt u via de website van Univé zelf alsnog een account aanmaken voor Mijn Univé.

  • 9. Ik heb geen activeringsmail ontvangen

    ​Controleert u eerst de map “Ongewenste e-mail" (spam box) van uw e-mail. Vindt u daar onze activeringsmail ook niet? Dan heeft u ons mogelijk een onjuist e-mailadres doorgegeven of hebben we een verouderd adres in onze administratie staan. In dit geval kunt u het best contact opnemen met uw rechtshulpverlener om dit te controleren.

  • 10. Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

    Op het eerste scherm (het inlogscherm) van Mijn Univé moet u uw e-mailadres en uw wachtwoord invullen. Weet u uw wachtwoord niet meer, klik dan in dat scherm op de link ‘Wachtwoord vergeten?’. U kunt dan op een vervolgscherm uw e-mailadres invullen. Kort daarna krijgt u op dat adres een e-mail met een link waarmee u uw wachtwoord kunt wijzigen.

  • 11. Zijn mijn gegevens op de site goed beveiligd?

    Zeker. De lijn tussen uw computer en de ‘Mijn Rechtshulpdossier’ omgeving is goed beveiligd. Hierdoor is het voor derden zo goed als onmogelijk om uw gegevens te onderscheppen. U kunt zelf ook bijdragen aan de beveiliging van uw gegevens door een complex wachtwoord te gebruiken (dus niet uw eigen naam of uw geboortedatum) voor Mijn Univé waar u kunt kiezen voor Mijn Rechtshulpdossier.
    Andere tips: Vertel uw wachtwoord niet aan anderen, gebruik een zogenaamde passwordmanager en log uit zodra u klaar bent in Mijn Univé.