Een paar voorbeelden van succesvolle interventies
Het accountantskantoor:
Situatie
Betreft een accountants-/administratiekantoor met 5 medewerkers, naast de ondernemer (63) en zijn meewerkende vrouw en dochter. De activiteiten zijn ondergebracht in een BV. Betrokkene heeft via zijn holding ook belangen in een softwarebedrijfje en een schoonmaakbedrijf. De ondernemer is in april 2017 betrokken bij een verkeersongeval. Als gevolg van het ongeval ervaart betrokkene klachten aan zijn nek en armen en kan hij nauwelijks meer geconcentreerd op een beeldscherm kijken en werken. Hoewel betrokkene op zijn kantoor aanwezig is, is hij niet in staat operationele werkzaamheden te verrichten.
Probleem
Ca. 3 maanden na het ongeval wordt door de belangenbehartiger en de aansprakelijke verzekeraar een bedrijfskundige ingeschakeld om in beeld te brengen hoe de (aandelen-)structuur van de bedrijven is en wat het effect op de omzet is van de uitval van betrokkene. Daarbij speelt mee dat betrokkene op het punt stond om een grote opdracht te gaan uitvoeren: het opzetten van een administratieve organisatie voor een project waarin derden een investering doen van ca. € 80 mln en dat ca. 10.000 debiteuren zal krijgen. Een van de klanten van betrokkene heeft hem hier persoonlijk voor gevraagd.
Aanpak
Na een bedrijfskundige analyse van de onderneming blijkt dat er geen anderen binnen het bedrijf zijn die de nieuwe opdracht kunnen uitvoeren. Vlak voordat betrokkene een commitment aangaat, trekt hij zich op advies van de bedrijfskundige terug uit het project. Er worden geen investeringen voor het project gedaan en er zijn (nog) geen boetes verschuldigd. De overweging hierbij is dat betrokkene vreest voor fouten vanwege zijn problemen met het lezen van beeldschermen; de bedrijfskundige onderschrijft dit risico. Na deze heftige beslissing wordt besloten dat de bedrijfskundige betrokkene gaat ondersteunen bij het continueren van zijn bedrijf. Er worden diverse maatregelen genomen, zoals het aantrekken van (oud-)medewerkers die operationele werkzaamheden oppakken en het verschuiven van enkele werkzaamheden naar de dochter van betrokkene. Het verlies aan cliënten blijft hierdoor gering. De omzet groeit zelfs. Ca. 1,5 jaar na het ongeval is de dochter zover gegroeid dat betrokkene besluit om de aandelen van zijn bedrijf aan haar over te doen. Hoewel dat ca. 3 jaar eerder is dan zijn oorspronkelijke plannen, is betrokkene hiermee tevreden. De uiteindelijke schade-uitkering is beperkt en bestaat grotendeels uit de extra kosten voor de vervangers die zijn ingeschakeld. Betrokkene heeft van begin af aan aangegeven uitermate tevreden te zijn met de manier waarop de verzekeraar hem hulp bood toen hij het nodig had.
Een bouwbedrijf:
Situatie
Het gaat hier om een ondernemer (60) die op bouwplaatsen bouwmateriaal, afval, gereedschap etc. opruimt. Betrokkene doet dat al sinds een jaar of 20 en is nooit ziek geweest.
Helaas heeft hij in mei 2017 een verkeersongeval. In november 2017 schakelen de belangenbehartiger en de aansprakelijke verzekeraar bedrijfskundige hulp in om te zien of betrokkene andere werkzaamheden kan doen en om het Verlies aan Verdienvermogen te berekenen.
Probleem
Uit de bedrijfskundige analyse blijkt dat het gaat om een uitermate eenvoudig bedrijf en dat betrokkene bijzonder graag wil werken vanwege de sociale contacten op het werk. Hoewel betrokkene met een korset en de aanschaf van een industriële stofzuiger (op zijn eigen kosten) wel ca. 3 uur per dag kan werken, blijkt dit in de praktijk onmogelijk. De werkzaamheden van betrokkene moeten net zo lang worden uitgevoerd als dat de bouwvakkers werken. Ook is betrokkene afhankelijk van vervoer naar en van de bouwplaats en kan daarom niet parttime werken.
Verder is het uitbesteden van werk aan een vervanger in deze casus onmogelijk; eventuele vervangers hebben kort na het ongeval het werk al overgenomen. Betrokkene is in feite zijn werk kwijt.
Aanpak
De bedrijfskundige brengt in zijn rapportage de bouwmarkt in beeld om het ‘scenario zonder
ongeval’ te kunnen onderbouwen. De rapportage wordt kort na inschakeling opgeleverd. Betrokkene is tevreden met de analyse. Er wordt binnen afzienbare termijn een regeling getroffen.